SEO-kurs, del 2 – Titel, beskrivning och url

Välkommen till del 2 i vår kurs om sökmotoroptimering

Denna gång ska jag gå igenom vad du bör tänka på när du bestämmer en titel, beskrivning och URL (webbadress) för en sida (t.ex. en artikel eller ett blogginlägg) på din webbplats.

Titel, beskrivning och URL:en är tre viktiga delar som du bör lägga lite extra tid på. Dessa tre delar är också de som syns i sökmotorernas resultatlistor (SERPs) vid en sökträff. Se bild nedan.

optimering av titel och url

Bilden visar: 1. Titel 2. Beskrivning 3. Url 

 

Varför är det viktigt att tänka på titlar?

<title></title> är en html-tagg som kan användas för att sätta en titel på enskilda sidor på din webbplats. Som jag nämnt innan syns titel även som länk i sökmotorernas resultatlistor. Därför är det viktigt att skriva en bra titel som beskriver innehållet på sidan länken går till och kan locka till besök. Försök att hålla längden på titel till max 65 tecken (inkl. mellanslag).

Titeln är också en av de faktorer Google och andra sökmotorer använder för att bestämma vilken placering din webbplats ska ha i sökresultaten. Därför kan det vara bra att tänka dig för innan du bestämmer en titel.

Att bestämma en bra titel
Redan innan du sätter dig ner och skriver ditt blogginlägg eller artikel bör du fundera på vilka sökord eller vilken sökfras du vill att din artikel eller ditt blogginlägg ska synas på i sökmotorernas resultatlistor (SERPs).  Titeln ska också locka ”sökarna” till att klicka sig vidare.

Exempel: Du vill skriva ett blogginlägg om din semesterresa till Adelaide i Australien. Vilken titel är då bäst av dessa alternativ?

1. Karros blogg

2. Korros blogg – En härlig semester

3. En härlig semester i Adelaide Australien – Karros blogg

I detta fall är det meningen att alternativ 3 ska vara det rätta :)

Anledningen till detta är följande.

Alternativ 1 innehåller bara namnet på bloggen. Detta är fortfarande väldigt vanligt. Många företag har samma titel på alla sidor på webbplatsen. Ofta är det företagsnamnet. Ibland används också titlar som t.ex. Om oss, Produkter, Tjänster etc. Det är inte alls bra.

Alternativ 2 innehåller ordet semester, men det är placerat sist i titeln, efter bloggens namn. Det viktigaste sökordet bör placeras först.

Alternativ 3 innehåller tre viktiga ord, ”semester”, ”Adalaide” och ”Australien”. Tillsammans med ”En härlig” blir det en lockande och beskrivande titel.

Samtidigt har du nu ökat dina chanser att synas på fraser som ”semester i australien”, ”adalaide australien”, ”härlig semester” och ”semester iadelaide”.

OBS! Innan du bestämmer din titel kan du använda Google Keyword Tool för att testa olika kombinationer. Välj sedan den med flest antal sök per månad. Men kom också ihåg att titel ska reflektera innehållet i artikeln eller blogginlägg samt vara max 65 tecken (inkl mellanslag).

 

Att bestämma din beskrivning

META-description är en meta-tagg som kan användas för att bestämma din beskrivningen. Meta-description syns också i sökmotorernas sökresultat (2. i bilden ovan)
Kom ihåg att använda max 165 tecken (inkl. mellanslag). Lämnas den tom kommer sökmotorerna själva hitta en lämplig beskrivning. Men i de flesta fall är det bra att själv bestämma den. Google har dock på senare tid börjat hitta på egna beskrivningar trots att du skrivit en egen. Detta händer ofta när det skett sökningar på dina utvalda sökord i kombination med andra ord.

Om vi kikar på vår sida om Sponsrade länkar i Google kan vi se att vår beskrivning inte är densamma som på bild 1 längre upp i denna artikel.

bild på sökresultat i Google

Detta beror på att sökningen på bild 1 är experter sponsrade länkar och i den senare bara ”sponsrade länkar”. Vår huvudbeskrivning (bild 2) var enligt Google inte lika relevant för sökfrasen ”experter på sponsrade länkar” så Google hämtade en bättre.

Säljande och glöm inte sökorden

När jag skriver beskrivningar är mitt mål är att ha den ska vara ”säljande” och samtidigt ha de viktigaste sökorden tidigt i beskrivningen. Det är mindre viktigt, men sökorden blir i fet stil om sökningen innehåller sökorden. Dessutom kan det ha betydelse för Google ranking. Tidigare var det definitivt så, men på senare tid verkar det som att beskrivningen har mindre inverkan på positionerna i sökresultaten. Men jag väljer fortfarande att ha sökorden så tidigt som möjligt.

I beskrivningen försöker jag också få in andra sökordskombinationer som passar titeln på sidan. T.ex.

”Jag har precis kommit hem efter en härlig semester i Adelaide i Australien. På 8 dagar hann jag med krokodilsafari, simma med delfiner och besöka många mysiga pubar.”

Detta ökar möjligheten att synas på sökningar som t.ex. ”simma med delfiner +australien”, ”pubar i Adalaide”.

 

Bestämma rätt url

Slutligen gäller det att bestämma en bra url. Många gånger väljer publiceringsverktygen att göra om din valda titel till url.

Titeln: En härlig semester i Adelaide Australien

Blir t.ex. http://www.karrosblogg.se/ en-harlig-semester-i-adelaide-australien

Dessa url:er blir ofta bra men kan ibland vara lite långa. Därför kan det vara bra att korta ner den lite.

http://www.karrosblogg.se/ semester-adelaide-australien är tillräckligt. Du har med de viktigaste sökorden.

På denna bild kan du se att url:en är satt till mediastrategi.se/sponsrade-lankar-ppc.html

välj rätt url

Anledning är att vi även ville optimera artikeln för ordet PPC (Pay-Per-Click), vilket är detsamma som Sponsrade länkar. Det optimala hade vart att skriva en helt egen artikel om PPC. Men i detta fall valde vi att inte göra det då det är samma sak som sponsrade länkar.

 

Sammanfattning
Titel, beskrivning och url är tre viktiga faktorer som inte bara påverkar hur din webbplats, undersida, artikel eller blogginlägg rankas i sökmotorerna. De påverkar även klickfrekvensen. Lägger du ner lite extra tid och skriver mer säljande kommer du också få fler klick.

Både titeln och beskrivning ska innehålla sökorden du vill synas på. Och gärna så tidigt som möjligt. Undvik att ha bara webbplatsens namn, eller använda titlar som t.ex. Om oss, Kontakt, Produkter, Tjänster.

Titeln, beskrivning och url ska naturligtvis spegla innehållet (som jag tar upp längre fram i kursen).

Lämna en kommentar

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.