WordPress – För enklare hantering

WordPress CMS är ett publiceringsverktyg baserat på öppen källkod. Det innebär att du kan ladda ner, installera och använda WordPress helt gratis, inga avgifter eller licensavgifter tillkommer.

När ska jag använda WordPress?

WordPress passar utmärkt till dig som vill ha en kraftfull och lättanvänd webbplats som ofta kommer uppdateras med ny information. Detta kan till exempel vara en hemsida till ditt företag med en blogg eller en webbtidning där kommunikation mellan dig och besökarna är prioriteras.

WordPress var först tänkt att bli en bloggplattform. Men med åren upptäckte användarna att WordPress passar till mer än bara bygga bloggar. Idag är WordPress ett av de populäraste CMS:et i världen och används till allt från enklare bloggar till avancerade hemsidor och intranät. Väljer du WordPress som publiceringsverktyg kan du vara säker på att få ett system som kommer klara av det mesta.

WordPress kan också användas som separat blogg till redan befintliga publiceringsverktyg som exempelvis Joomla. Fördelen med WordPress är att det är väldigt lätt att hantera. Det finns även en stor mängd tillägg och plugins som är gratis att ladda hem och installera.

Precis som Joomla är också WordPress väldigt lätt att göra sökmotorvänligt, vilket underlättar sökmotoroptimering och möjligheterna till bra placeringar i sökmotorerna

Vill du veta mer om WordPress, eller önskar en offert?

Ring oss på 021-4708830 eller klicka här för att komma till kontaktformuläret!

DHL Multishipping till WooCommerce

dhl multishipping woocommerce

Nu är vi också klara med pluginet för DHL Multishipping till WooCommerce. Senaste veckorna har pluginet testats av våra testkunder och förbättringar har tillkommit.

Precis som tidigare plugin har denna stöd för massutskrifter av fraktsedlar direkt från orderlistan, spårning av leveranser direkt från orderlistan, stöd för fraktalternativ/fraktpris baserat på ordervärde i varukorgen, stöd för fraktklasser m.m. Givetvis är allt enkelt att använda.

Pluginet gör det smidigt för dig som använder DHL Multishipping och WooCommerce genom att du direkt via WooCommerce kan boka transportör, skriva ut fraktsedlar, och spåra dina leveranser. Allt sparas givetvis också i WooCommerce så att du senare kan komma åt informationen.

Pluginet har idag stöd för alla fraktsätt i DHL Multishipping, t.ex: DHL Service Point, DHL Paket, DHL Paket Export, DHL Parcel Connect, DHL Euroconnect, m.fl

OBS! För att kunna använda detta plugin krävs det att du har ett DHL Multishipping-konto med integrations ”add-on”. Har du inte ett DHL Multishipping-konto kan det beställas här. Har du ett konto sedan tidigare hittar rätt ”add-on” genom att klicka ”Mina Add-ons” i menyn efter du loggat in. Leta sedan efter WooCommerce och beställ integrationen där. Därefter kan du beställa detta plugin helt gratis.

Läs mer om pluginet ”DHL Multishipping till WooCommerce” och beställ det här.

Unifaun Web-TA till WooCommerce

Unifaun Web-TA till WooCommerce

Nu är vi klara med vårt WooCommerce plugin för Unifaun Web-TA. Pluginet har de senaste veckorna testats av några utvalda kunder. Några nya funktioner har tillkommit efter testningen, t.ex. massutskrifter av fraktsedlar direkt från orderlistan, spårning av leveranser direkt från orderlistan, stöd för fraktalternativ/fraktpris baserat på ordervärde i varukorgen, stöd för fraktklasser m.m.

Pluginet gör det enkelt för dig som använder WooCommerce genom att du direkt via administrationspanel kan boka transportör, skriva ut fraktsedlar, och spåra försändelser.  Allt sparas givetvis också i WooCommerce så att du senare kan komma åt informationen.

Pluginet har idag stöd för alla kända transportörer som t.ex: DHL, PostNord, DB Schenker, Bring m.fl

Läs mer om pluginet ”Unifaun Web-TA plugin till WooCommerce” och beställ den här.

Läs mer om Unifaun Web-TA och se priser (extern länk).

OBS! För att kunna använda detta plugin krävs det att du har ett Unifaun Web-TA-konto samt integrations ”add-on”. Logga in på ditt Unifaun-konto, klicka ”Add-ons” i menyn och leta reda på WooCommerce. Beställ sedan integrationen. Därefter kan du beställa detta plugin helt gratis.

Webbplats med intranät åt Apona

Apona arbetar sedan med personlig assistans. Företaget bildades 2005 och har idag 41 anställda. Mediastrategi har fått uppdraget att utveckla en ny webbplats med intranät åt Apona. Arbetet är påbörjat och webbplatsen levereras i slutet av året.

Vi hälsar dem välkomna som kund och hoppas på ett lyckat samarbete.

Ny hemsida åt Medoptik

Under sommaren har vi arbetat med ett mindre projekt åt optikern Medoptik. Uppdraget gick ut på att skapa en grund för Medoptik som de sedan själva kunde arbeta vidare på. Vi utgick från en av våra färdiga WordPress-mallar. Grunden skapades och vi förberedde även för e-handel i WooCommerce.

Den nya hemsidan ligger nu ute och ni kan se resultatet här.

Webbshop åt Medleys trade

Vi hälsar Medleys trade välkommen som kund (igen). Vi har tidigare hjälp dem med sökmotoroptimering. Denna gång är det dags att bygga om webbshoppen som blivit omodern. Både när det gäller design och teknik.

Den nya shoppen byggs utifrån en av våra färdiga mallar och kommer innehålla diverse skräddarsydda funktioner samt responsive design för att underlätta för mobila besökare. Vi kommer även stå för hosting (webbhotell och e-post). Arbetet pågår och den nya shoppen ska lanseras 1 september.

Webbshop åt BlomMagi

I mitten av februari fick vi samtal från en mycket trevlig tjej i Uppsala som hade ett problem. Hennes webbshop hade blivit hackad och hennes webbhotell hade stängt ner shoppen. För varje dag som gick förlorade hon nu försäljning.

Problemet var att den tidigare shoppen var byggt i Joomla 1.5 tillsammans med shop-komponenten Virtuemart. Eftersom Joomla 1.5 och Virtuemart inte längre får säkerhetsuppdateringar på grund av att systemen är gamla fanns det kända säkerhetshål som nu hade utnyttjas av hackare. Problemet blev så stort att webbhotellet blev tvungna att stänga ner hela webbplatsen utan förvarning.

Den tidigare shoppen var i sig relativt enkelt. Den hade språkval, men använde endast en valuta och PayPal som betalningsmetod. BlomMagi var också nöjda med den tidigare strukturen och designen vilket gjorde att vi kunde använda oss av den när vi skapade den nya shoppen. Den enda som var lite annorlunda var formuläret i kassan som specialanpassats efter hennes verksamhet.

För att snabbt kunna lansera den nya shoppen valde vi att bygga den utifrån en av våra färdiga mallar. Som system användes WooCommerce. WooCommerce är väldigt enkelt att hantera och passar perfekt för mindre butiker där det inte krävs några avancerade integrationer. När mallen var på plats gjorde vi mindre designanpassningar för att den nya shoppen skulle påminna om den tidigare. Vi installerade WPML för språkhantering, ett extra plugin för att enklare hantera attribut, kodade det specialanpassade formuläret, satte upp strukturen och flyttade över all material från den gamla shoppen till den nya. Därefter ställde vi in PayPal som betalmetod.

Hela projektet levererades på cirka 12 dagar.

Nu önskar vi Natasha och BlomMagi lycka till med försäljningen och hoppas de slipper liknande problem i framtiden.