Kommunicera med dina kunder i sociala medier

Sociala medier är mer än ett trendigt ord. Faktum är att sociala medier har använts för att kommunicera med kunder långt innan Facebook och Twitter slog igenom. Innan Facebook och andra populära sociala medier dök upp använde man exempelvis forum och blogg för att kommunicera.

Skillnaden nu är att du kan nå ut till betydligt fler potentiella kunder relativt snabbt. Det finns företag och grupper på Facebook som har över hundratusen likes och medlemmar och de har i sin tur sina vänner och bekanta som följer dem. På så sätt har du möjligheten att snabbt nå ut till tusentals personer om du lyckas få genomslag i sociala medier.

 

Tänk efter före

Det är många företag som känner sig tvungna att använda sociala medier eftersom “alla” andra gör det. Men det som är viktigt är att du har en strategi och tydliga riktlinjer för hur de olika sociala medierna ska användas. Allt från språket till vad du ska skriva om bör du noggrant fundera på innan du sätter igång.

Många företag skapar en Facebooksida eller id på Twitter, sedan vet de inte riktigt vad de ska skriva om. Och det är faktiskt svårare än vad man tror, och det blir inte lättare om du har många anställda. Vilka ska få hantera sociala medier, vilket språk ska man använda och hur personlig ska man vara? Det är bara några av de frågor man bör ta ställning till innan man sätter igång.

Självklart kan vi hjälpa dig ta fram strategier och riktlinjer för sociala medier för ditt företag, oavsett om ditt företag är litet eller stort!

 

Strategier för sociala medier

När du ska ta fram en strategi för sociala medier ska du tänka precis som när du arbetar med övrig marknadsföring, nedan ser du några delar som du bör ha klart innan du sätter igång.

  • Målgrupp – Vilka ska du rikta dig till? Har du flera målgrupper kan du dela upp dem efter typ av plattform du väljer. Du kan använda Twitter för en målgrupp, Facebook för en annan och YouTube för en tredje
  • Personlig eller formellt språk? – Hur ska du kommunicera med målgruppen. Ett personligt språk kan fungera för vissa målgrupper, andra inte
  • Unika rabatter, tävlingar, erbjudanden och tips – Varför ska de följa dig i sociala medier? Får de något som andra inte får. Du kan ha olika erbjudanden för olika medier och målgrupper
  • Kundtjänst, support och krishantering – En del företag, t.ex. inom resebranschen använder Facebook och Twitter för att snabbt nå ut med viktigt information och agera kundtjänst. Hur ska du göra?

 

Vill du veta mer om sociala medier, eller önskar en offert?

Ring oss på 021-4708830 eller klicka här för att komma till kontaktformuläret!

 
Till toppen Kontakta oss

 

Är du intresserad att få nyheter och tips gällande sociala medier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev, det kommer löna sig!