Internetmarknadsföring som ger resultat

Att synas på internet är idag en självklarhet för företag som vill lyckas. Speciellt viktigt är det naturligtvis för dig som driver en webbshop, men alla typer av företag kan egentligen dra nytta av internet för att få fler kunder och bättre försäljning, oavsett om du säljer produkter eller tjänster.

Internetmarknadsföring är ett samlingsnamn för olika aktiviteter som du kan använda för att stärka ditt varumärke, öka antalet besökare till din webbplats och därmed försäljningen av dina produkter och tjänster.

 

Vanligtvis tänker vi på följande aktiviteter när det talas om internetmarknadsföring:



Sökmotoroptimering (SEO) och Sponsrade länkar (PPC)

Dessa två aktiviteter handlar om att öka synligheten i sökmotorer och går tillsammans under namnet Sökmotormarknadsföring (SEM).
I Sverige är Google den mest använda sökmotorn och över 95 % av alla sökningar sker via Google.

Sökmotoroptimering även kallat SEO handlar om att förbättra din webbplats och därmed öka möjligheterna till bra placeringar i de organiska resultatet (de naturliga sökträffarna där de ej går att köpa plats). Här arbetas de mycket med bland annat struktur och innehåll. Läs mer om sökmotoroptimering här…

Sponsrade länkar är de textannonser som syns när det sker en sökning via exempelvis Google. Du kan själv välja vilka sökord som ska “trigga” dina textannonser. Du kan givetvis också bestämma vilket land, län eller stad de ska synas i. Denna typ av internetmarknadsföring är mycket effektiv och du betalar endast när någon klickar på din annons. Textannonserna lämpar sig både till kampanjer som sträcker sig över en längre period som till kortare kampanjer som sträcker sig över ett par dagar eller veckor. Läs mer om Sponsrade länkar här…

 

Sociala medier

Att använda sociala medier som marknadsföring har blivit allt vanligare de senaste åren. Det vanligaste är att du tänker på Facebook, YouTube och Twitter när du hör ordet. Men till sociala medier hör även bloggar, forum och alla andra plattformar som kan användas för kommunikation mellan människor. Fördelen med marknadsföring i sociala medier är många. Dels är det lätt att kommunicera med dina kunder, dels är det lätt att skapa annonser med  demografisk inriktning. Annonserar du på Facebook kan du välja vilka som ska se dina annonser genom att välja kön, ålder och de intressen din målgrupp har.

Innan du börjar använda sociala medier för marknadsföring av ditt företag, produkter och tjänster bör du har en ordentlig strategi och tydliga riktlinjer. Efter som sociala medier fungerar på olika sätt bör man också kommunicera på olika sätt. Läs mer om sociala medier här…

 

Bannerannonsering

Bannerannonsering är annonsering med grafiska banners som har korta och tydliga budskap. De har används som marknadsföring sedan internets begynnelse och är fortfarande ett mycket populärt sätt att marknadsföra produkter och tjänster. Ofta köper du annonsplats på någon relevant webbplats med många besökare från målgruppen du vill nå ut till. Vissa webbplatser tar betalt för antal visningar, andra för klick.

 

Nyhetsbrev

Att marknadsföra produkter och tjänster med ett nyhetsbrev är också något som funnits med sedan Internets begynnelse. Nyhetsbrev som marknadsföring har används flitigt men försvann under några år i början av 2000-talet då det vart vanligt med spam. Nu har nyhetsbrevet återkommit och använder du det på rätt sätt är det ett mycket bra komplement till andra marknadsföringsaktiviteter. Du bör givetvis ha en strategi kring ditt användande och noga planera nyhetsbrevets innehåll, hur ofta det ska skickas och sätta upp mål som kan spåras.

 

Affiliateprogram

Denna typ av internetmarknadsföring kräver ofta mycket engagemang. Vad det handlar om är att få andra webbplatser att göra reklam för din genom att visa annonser (banners eller textannonser) mot betalning. Betalning sker ofta per lead, klick eller genomfört köp. Antingen skapar du ditt egna affiliateprogram eller så kan du ansluta dig till större affiliatenätverk.

Fördelen med att ha sitt eget nätverk är att du kontrollerar alla kostnader, men samtidigt måste du kontakta alla webbplatser du vill samarbeta med eller marknadsföra det på annat vis. Anmäler du dig till ett affiliatenätverk har de redan tusentals webbplatser i sitt nätverk och det går snabbare att komma igång.

Oavsett hur du vill göra finns vi där som hjälp.

 

Vill du veta mer om internetmarknadsföring, eller önskar en offert?

Ring oss på 021-4708830 eller klicka här för att komma till kontaktformuläret!

 
Till toppen Kontakta oss

 

Är du intresserad att få nyheter, tips och ta del av det senaste inom internetmarknadsföring? Prenumerera på vårt nyhetsbrev, det kommer löna sig!