SEO-kurs, del 1 – Val av domännamn

Välkommen till del 1 i vår kurs om SEO/sökmotoroptimering. I denna del ska vi kort berätta vad du bör tänka på vid val av domännamn.

Att välja ett bra domännamn kan vara svårt. Allt beror på vad, var och hur du säljer din produkt eller tjänst. Har du en fysisk butik? Har du butiker i flera städer? Säljer du både på internet och i fysisk butik. Är det kanske en webbaserad tjänst?

Exempel: Driver du en cykelverkstad i Sala kan www.cykelverkstadsala.se vara ett utmärkt val får din verksamhet. Internetadressen (URL) berättar både vad du arbetar med och vart ”cykelverkstad sala”, vilket många gånger är bättre än t.ex. www.perssonsverkstad.se.

Har du en webbshop som säljer cyklar kan fundera över att välja en domän som t.ex. cyklar.se, billigacyklar.se, cykelgrossisten.se eller perssonscyklar.se

Det jag vill komma fram till är att det kan vara smart att ha det viktigaste ordet som ger mest trafik i domännamnet och ibland även den stad du är verksam i. När du funderat ut vilka ord som du anser vara relevanta för din verksamhet kan du använda dig av Google Keyword Tool för att ta reda på hur många sökningar som genomförs varje månad på respektive sökord och på det sättet välja rätt.

Varför är det då så viktigt att ha sökordet i domännamnet? 

Att ha med ditt främsta sökord i domännamnet är smart då det underlättar SEO just på det ordet eller frasen. www.cykelverkstadsala.se i exemplet ovan är perfekt för dig som vill synas i sökmotorerna på frasen ”cykelverkstad sala”.

I många fall väljer man sitt företagsnamn i domännamnet, t.ex. mediastrategi.se. Om du inte vill eller inte har möjligheten att ändra domännamn eftersom du kanske redan har en relativt etablerad webbplats finns naturligtvis andra möjligheter. Du kan t.ex. köpa en ny domän och skapa en så kallad satellitsajt eller skapa en undersida på din nuvarande webbplats (mer om det senare i kursen). Men det bästa är alltså att ha det främsta sökordet med i domännamnet.

OBS! Du kan inte köpa massor av domäner och dirigera om till din webbplats med t.ex. 301-redirects och tro att du kommer komma högt upp på Google på sökorden som domännamnen innehåller. Varje enskild domän bör ha ett unikt innehåll för att indexeras bra i sökmotorerna. Genom att dirigera om med t.ex. 301-redirects får du bara in de besökare som skriver domännamnet direkt i webbläsarens adressfält.

Det ryktas om att Google ska omvärdera domännamnets värde i algoritmen p.g.a. antalet MFA-sajter* (Made for Adsense) som ”utnyttjar” detta. Men än så länge är det bara ett rykte. 

MFA-sajter är spamliknande webbplatser som tillverkas i syfte att tjäna pengar på annonsering.

 

Tips på hur du väljer rätt domännamn

1. Ta fram ord och fraser som är relevanta till din verksamhet och prova olika kombinationer till du är nöjd. Försök också hitta en kombination som besökare lätt kan komma ihåg. Om vi fortsätter med cykelverkstaden i Sala kan vi t.ex. göra följande.

Ord: Sala, cykel, verkstad, reparation, laga, reparera

Domän Ex. lagacykel.se, cykelreparation.se, cykelverkstad.se, repareracykel.se

Använd sedan Google Keyword tool för att se hur många sökningar som sker på sökorden varje månad.

2. Försök hitta en domän som har .se och .com ledigt. Det finns fortfarande många som automatiskt skriver .com och dessa besökare vill du inte missa. Om bara vill använda .se adressen dirigerar du om trafiken från .com till .se med en 301-redirect. 

3. Undvik andras varumärken i ditt domännamn, många glömmer bort att domäner också kan vara skyddade varumärken. Är du sugen på att starta en webbplats om din favoritbil bör du t.ex. inte köpa domäner som bmwbil.se, volvobilar.se eller liknande. Det kan ställa till det rejält.

Har du fler nyttiga tips om vad man bör tänka på vid val av domännamn? Hör av dig så lägger vi in det i listan.

Läs mer om ”att välja rätt domännamn”:

Lämna en kommentar

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.