Google Keyword Tool – Hjälper dig hitta rätt sökord

Google Keyword Tool – Hitta rätt sökord

Ett problem som många stöter på att svårigheten att hitta ett bra sökord. Det ska helst inte vara för hög konkurrens på ordet och samtidigt ge bra med trafik vid en topplacering. Genom att använda Google Keyword Tool kan du se hur många sökningar som genomförs på utvalda ord och fraser.

Vad är Google Keyword Tool?

Google Keyword Tool är ett hjälpmedel som Google tagit fram för att du ska kunna hitta nyckelord (eller sökord som många kallar det) till dina Adwordskampanjer. Med hjälp av Google Keyword Tool kan du se hur många sökningar som sker varje månad på utvalda ord runt om i världen och även få tips på andra relevanta sökord.

OBS! De värden som presenteras i Google Keyword Tool är inte exakta värden. Utan skiljer sig från verkligheten. Ett ord som det enligt Google Keyworld Tool söks på 65000 gånger i månaden kommer heller inte att ge dig 65000 besökare vid en topplacering. Ta alla värden som en indikator på om ordet är populärt eller inte.

 

Hur använder du Google Keyword Tool?

Att använda Google Keyword Tool är enkelt. Först tar du dig till Google Keyword Tool. Därefter fyller du i dina sökord, plats och språk. Grundinställningarna brukar vara bra, du kan även klicka på ”Avancerade alternativ” för att göra fler justeringar. Därefter fyller du i säkerhetskoden och klickar på ”Sökning”

 

google-keyword-tool

 

Jag fyller i frasen ”webbyrå västerås” för att visa ett exempel.

 

 

Resultatet visar att vi bör flytta kontoret till Stockholm istället :) Nej… men det visar att det inte sker många sökningar på just den sökfrasen. Men ”webbyrå stockholm” är populärt. Dock är konkurrensen rätt hög. Men vad händer om vi klickar bort ”Bred” i vänsterkolumnen och istället markerar ”Exakt”?

OBS! Sökningar per månad lokalt är sökningar i Sverige. Globalt är Sverige samt övriga världen.

 

 

Helt plötsligt känns det onödigt att flytta till Stockholm. De tre valen ”Bred”, ”Exakt” och ”Fras” innebär följande.

Bred

Valet bred innebär att Google Keyword Tool visar antalet sökningar som gjorts på Google med orden ”webbyrå” och ”västerås” i samma mening. De behöver inte vara i den ordning vi skrivit (”webbyrå västerås”) utan t.ex. ”Bästa webbyrån i Västerås” räkna också.

Exakt

Exakt innebär att Google Keyword Tool visar de sökningar som genomförts med exakt matching till vår kombination ”webbyrå västerås”. Inga andra kombinationer räknas (därför blev det mindre i vårt exempel ovan).

Fras

Fras matchning innebär att våra ord ”webbyrå västerås” får förekomma i meningar. T.ex.”bästa webbyrå västerås” eller ”webbyrå västerås city”. Det får alltså förekomma ord före eller efter våra ord, men inte mellan.

 

Vad är ett bra sökord?

Enligt mig är ett bra sökord ett ord med många sökningar (minst 1500) och låg konkurrens på ”Exakt”-matchning.

Vi provar igen och använder ordet ”webbproduktion”.

 

 

Bilden visar att ordet ”webbproduktion” har 9900 sökningar per månad lokalt på ”Exakt”-matchning. Vi tar oss en titt hur det ser ut i Google.

 

 

Oops! Vi rankar rätt bra på det ordet :) Men normalt sätt kan du se att det är lätt att nå höga positioner genom att det förekommer olika företagskataloger, prisjämförelsesajter och liknande.

 

Lycka till!

Lämna en kommentar

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.